Schoolproject Deventer

In het kader van lokale geschiedenis verbinden met lesmateriaal voor leerlingen draagt stichting Past Present bij aan het project dat opgezet is door Kunstcircuit Deventer. In dit project worden culturele instellingen verbonden met een aantal basisscholen om gezamenlijk een lespakket te vormen omtrent hun eigen gekozen onderwerp. Stichting Past Present heeft zich daarbij aangesloten bij de Athenaeumbibliotheek om gezamenlijk een lespakket te vormen omtrent de productie van boeken ten tijde van de Hanze. Als stichting dragen we bij aan de vorming, productie en het geven van de lessen.

De stichting ziet een belangrijke stap in het gebruik van audiovisuele media in het onderwijs. Leerlingen en studenten groeien op in een veranderende wereld waarin mediakennis een zeer belangrijke rol speelt. Door de veranderingen in de wereld veranderd ook de behoefte van leerlingen en studenten om zich te kunnen verbinden met maatschappelijke en historische thema’s. In 2019 benoemde Ingrid van Engelshoven dat er meer focus gelegd moest worden in het gebruik van audiovisuele producten in het geschiedenisonderwijs. Zodoende zet stichting Past Present stappen om lokale geschiedenis om te kunnen vormen tot lesmateriaal dat op een verantwoordelijke, vakdidactische en duurzame manier gebruikt kan worden. Hierbij ligt onze focus op de productie van audiovisueel materiaal om de vraag in het onderwijs te kunnen vervullen.

In Deventer werken wij samen met de Athenaeumbibliotheek om onderwijs te ontwerpen en geven aan speciaal-onderwijsschool VSO de Linde en basisschool de Vijf-er. Samen met kunstcircuit worden er ontwerpsessies gehouden om te voldoen aan de behoeften van de leerlingen. Vervolgens worden er testlessen gehouden en gereflecteerd op de uitkomsten. Zo probeert ook stichting Past Present een steentje bij te dragen aan een betekenisvol onderwijs voor de leerlingen van de scholen.

Bent u werkzaam in het onderwijs of heeft u interesse in onze geschiedenismethodiek? Neem gerust contact met ons op.

%d bloggers liken dit: