Onze projecten

Hieronder zijn alle projecten te zien waar de stichting zich mee bezig houdt. Dit kunnen reeds afgeronde projecten zijn of projecten waar de stichting nu mee bezig is. Neem gerust een kijkje! Mocht u zelf belangstelling hebben bij het opstarten van een project, neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.

Documentaire Hamaland

“De draak schreeuwde het uit van onder de oude mispelboom. ‘Gelre! Gelre!’ riep hij. Voor een lange tijd had hij de dorpen en gebieden in de buurt geteisterd, maar nu waren er twee broers die weerstand boden. Lupold en Wichard, zonen van Otto, heer van Pont gingen onderweg om het beest te verslaan. Uiteindelijk lukte hen dit en op de plek waar ze de draak doodde stichtte zij een slot wat zij toepasselijk ‘Gelre’ noemden.”

Dit is een stuk uit de zogeheten Wichardsage. Het vertelt over een 9e-eeuwse gebeurtenis die aan de basis lag voor wat later Gelre zou worden en nog later Gelderland. Maar wat lag er eigenlijk in dit gebied in de 9e eeuw, de tijd na Karel de Grote en voordat Gelre ontstond? Het antwoord daarop is simpel gezegd Hamaland, maar het begrip Hamaland is complexer als dat het in eerste instantie wellicht lijkt. De meeste mensen kennen het begrip Hamaland wellicht alleen van de Hamaland fietsroute van de ANWB, maar er schuilt nog veel meer achter dit gebied dan over het algemeen bekend is.

RomkeHoekstra / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

De Sint-Vituskerk te Hoch-Elten. De locatie waar grote delen van het verhaal van Hamaland zich afspeelden.

De geschiedenis en de verhalen rondom Hamaland zijn, zoals hiervoor al duidelijk werd, dus nog erg onbekend. Ook wordt het belang van Hamaland in de geschiedenis van Gelderland, Nederland en andere gebieden nog niet optimaal ingezien. Met dit documentaire project trachten wij hier dan ook verandering in te brengen. Onze doelstelling is het om een documentaire te maken die de geschiedenis en de gebeurtenissen rondom Hamaland aan het licht brengen. Door middel van interviews met experts, locatieopnames van het voormalige Hamaland, cinematografische verbeeldingen en het bekijken van verschillende contemporaine bronnen zullen we de geschiedenis van Hamaland zo levendig en educatief mogelijk in beeld brengen. Door het verhaal op een zo educatief en levendig mogelijke manier weer te geven, nemen we de kijker mee op een vogelvlucht door de gebeurtenissen, locaties en personen die van belang waren in Hamaland.

Wilt u meer weten over het project Documentaire Hamaland? Kijk dan op de website www.docu-hamaland.nl!

Uw historisch project?

Heeft u nou zelf altijd al een bepaald historisch project in gedachte gehad, bijvoorbeeld een boekje uitbrengen over de oorlog in uw dorp, de middeleeuwse kerk in uw stad of de geschiedenis achter uw straatnaam? Stichting Past Present is er ook voor u! Samen kunnen we deze historische projecten leven inblazen en tot een mooi resultaat brengen. Historische projecten voor deze en volgende generaties!

Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.